Köpvillkor
Allmänt
Följande köpvillkor appliceras på alla tjänster och produkter hos PowerDator om inte annat särskilt överenskommits skriftligt mellan kunden och PowerDator. Villkoren är bindande för alla kunder. Svensk lagstiftning tillämpas.
- Om PowerDator
- Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till Support@PowerDator.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
-
Övrig Företagsinformation
Ägare: Ludwig Olsson
Adress: Magistratsgatan 11B, 392 35 Kalmar
Godkänd för F-Skatt: Ja
Organisationsnummer: 9705276179
Momsregistreringsnummer/VAT-Nummer: SE970527617901
- Beställning
- Beställningar är bindande och du som kund är skyldig att betala din beställning. Vi levererar inom Sverige. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att PowerDator lider ekonomisk eller annan skada polisanmäles.
- När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
- Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till Support@PowerDator.se
- 2.1 Förbehåll:
- I sällsynta fall om vi ej kan få in en exakt komponent vid lagd order så förbehåller vi oss rätten att lösa problemet genom att maila eller ringa kund och erbjuda:
1) Likvärdig eller bättre komponent.
2) Annullera/häva köpet. - Vi förbehåller oss även rätten att annullera beställningar vid andra felaktigheter såsom tryckfel, tekniska problem, massbeställningar med mera. Kund kan då få välja mellan likvärdig/bättre produkt alternativt häva köpet och få pengarna tillbaka
- Frakt
- Alla våra leveranser är spårbara genom Postnord, DHL och DB Schenker. Du får ett mail med spårningsnummer till din e-postadress när paketet är skickat.
- Leveransdagen är den dag då produkten lämnar vårt lager. Vid upphämtning från lager är det dagen då kunden hämtar varan. Risk och ansvar för produkten övergår till kunden vid mottagandet av produkten.
3.1 Leveranstid: - Våra normala leveranstider är 2-8 arbetsdagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
- Om datorn är skräddarsydd via vår konfigurator kan det ta upp till en vecka innan din dator byggts klart, mjukvara installerats och genomgått stresstester för att säkerställa funktionalitet.
- Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) kan du kontakta oss på e-postadress: Support@PowerDator.se
3.2 Outlösta försändelser (Ej uthämtat paket): - Beställning som är levererad och ej utlöst inom 14 dagar returneras till oss på din bekostnad. Det är upp till dig som kund att ange en giltig och korrekt leveransadress.
- Vid paket som ej hämtats ut och går i retur till oss debiterar vi en avgift på 495 kronor, oavsett köpesumma, för att täcka våra administrativa kostnader, frakt och returfrakt.
- Observera att ej avhämtad försändelse INTE gäller som retur eller ångrat köp, se avsnitt "5. Ångerätt" nedan för mer information.
3.3 Transportskadat gods (Skadat Paket): - När du tar emot varan ska du alltid kontrollera att emballaget är helt.
- Blir din produkt/försändelse skadad i transporten ber vi dig att anmäla händelsen till oss via e-post samt inkludera bilder om möjligt: Support@PowerDator.se
- Dolda transportskador ber vi er anmäla inom 7 dagar från mottagandet.
Synliga transportskador rekommenderar vi er att anmäla så snart som möjligt från mottagandet. Senast felet behöver anmälas inom rimlig tid är 1 månad från mottagandet.
Om dessa rekommendationer inte följs kan det resultera i att kostnaden för en transportskada inte ersätts av PowerDator då vi behöver information inom rimlig tid.
- Priser
- Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
- Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
- Ångerrätt
- Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: - Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss Support@PowerDator.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
- Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
- Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
- Medskickat i din retur måste ditt namn, adress, ordernummer och e-postadress/telefonnummer inkluderas. Använd gärna följesedeln du fick i leveransen där du enkelt fyller i dessa uppgifter och skickar med den i returen. Ange gärna varför du vill returnera varan.
- På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
5.2 Ångerrätten gäller inte vid: - Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
- Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
-
Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål. Inkluderar våra datorer med personlig installation med namn eller utbytta delar som varierar från baskonfigurationen.
Beroende på ärendets karaktär har vi rätt att neka alternativt debitera en avgift. Vid personlig installation med namn är denna avgift för närvarande 1495 kronor för arbetstid & mjukvara såsom Windows. För komponenter så bedöms det utifrån komponentens värde. Vi hoppas istället lösa problem genom support & reklamation. - Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
- Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
- Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
- Reklamation och klagomål
- Vi besiktar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
- Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
- Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
6.1 Hur går du tillväga vid reklamation? - Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till Support@PowerDator.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
- Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
- Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
- Garantier & Service
- PowerDator följer naturligtvis konsumentköplagen och lämnar minst ett års garanti på alla produkter.
- För vissa produkter finns även tilläggsgaranti som man kan köpa till. Exempelvis 2 eller 3 år.
- Garantitiden börjar löpa från och med leveransdagen.
Denna garanti gäller inte vid: - Fel som orsakats av olyckshändelse, modifiering, felaktig användning, olämplig fysiskt eller liknande olämplig användning/vanvård efter det att du har fått varan.
- Fel som orsakats av produkt eller tillbehör som PowerDator ej är ansvarig för.
- Mjukvara & Program vare sig de är förinstallerade, levererade med maskinen eller senare installerade.
Vid fel så erbjuder vi personlig service via E-post & Telefon.
Finns även möjlighet att vi hjälper till utanför garanti med fri arbetskostnad men du står för frakt fram och tillbaka samt kostnad av komponenter som behöver bytas ut. Du får då prisförslag eller om vi ej kan lösa problemet så skickas datorn tillbaka i befintligt skick. (Exempelvis eldsvåda eller kortslutning som ej går att lösa.)
- 7.1 Vad ingår i en Garantiservice?
- Om varan inte skulle fungera som garanterats kontaktar kunden PowerDators kundtjänst genom e-post för mer information om garantihantering: Support@PowerDator.se
- Kunden måste följa de instruktioner som ges via email för att vi ska kunna avhjälpa problemet.
En diagnos kan vanligtvis ges av tekniker via email eller telefon. Kunden ansvarar för att hämta och installera programuppdateringar samt följa de anvisningar som ges. Programuppdateringar kan vara BIOS-kod, drivrutiner, hjälpprogram och andra programuppdateringar. - Om datorn under garantitiden inte fungerar som utlovat och problemet inte kunnat lösas med hjälp av support via telefon eller email kommer PowerDator antingen att 1) Reparera varan så att den fungerar i enlighet med garantin, eller 2) ersätta den med en vara av minst likvärdig funktionalitet.
- Om det vid undersökning framkommer att problemet inte täcks av garantin kan kunden komma att krävas på en undersökningsavgift motsvarande 500 kr inkl. moms. Kunden får därefter välja om denne vill att PowerDator åtgärdar felet mot en kostnad eller om denne vill få datorn återbördad i befintligt skick. I båda fallen står kunden för eventuella fraktkostnader.
- 7.2 Övriga skyldigheter som kund
- Kunden förbinder sig att innan garantiservice avlägsna all tilläggsutrustning, tillval, delar, ändringar och tillkopplingar som inte omfattas av garantin. Kunden förbinder sig även att:
- För vara som kunden inte äger, inhämta ägarens tillstånd för serviceärendet.
- Ansvara för att varan inte omfattas av panträtt eller andra belastningar som förhindrar utbytet.
- Säkerhetskopiera data för att skydda program och data.
- Se till att personuppgifter och liknande information raderas från datorn.
- Följa de procedurer för begäran av service som ovan angetts.
- 7.3 Ansvar
- PowerDator ansvarar inte för information som finns på datorn som tillhör kunden och är av personlig natur. Kunder bör därför enligt ovanstående radera all sådan information och säkerhetskopiera övrig data.
Ersättning för direkta skador ges upp till ett maxbelopp motsvarande priset för varan som är föremål för anspråket. PowerDator har under inga omständigheter något ansvar för följande:
- Skadeståndsanspråk som tredje part riktar mot kunden.
- Förlust av, eller skada på kundens data.
- Ekonomiska följdskador eller andra indirekta skador av något slag.
- Utebliven vinst, uteblivna affärsmöjligheter, intäkter, goodwill eller förväntade besparingar.
- Ansvarsbegränsning
- Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
- Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
- Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
- Produktinformation
- Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
- Information om Cookies
- Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
- Personuppgifter
- Genom att handla hos PowerDator accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
- PowerDator är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
- Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
-
11.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person. -
11.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. - Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
-
11.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig. -
11.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
11.4.1 Betalleverantör - Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: VISA, Mastercard, Maestro, Klarna, Shop Pay, Google Pay samt Apple Pay. -
11.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi använder oss av är: Postnord, DHL och DB Schenker. -
11.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. -
11.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format. -
11.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig. -
11.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen). -
11.8 Ansvarig för dataskydd
PowerDator är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs. -
11.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
- Ändringar till de Allmänna Villkoren
- Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
- Tvist och lagval
- I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
- Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
- Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.